Pelastuspäivät

Pelastuspäivä Naantalissa 13.5.2011

Naantalin Kultarannassa 13.5.2011 pidetty pelastuspäivä kokosi lähes 80 puunhoidon ammattilaista ja opiskelijaa. Päivän aikana kuultiin mielenkiintoiset luennot työturvallisuuslainsäädännöstä ja hätäensiavusta. Ari Piela Vandernet Oy:stä kertoi korkeanpaikan työskentelyyn liittyvistä lakikiemuroista ja IRATA-työturvallisuuskoulutuksesta. Janek Anderson Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksesta valotti kiipeilyonnettomuuksien ensiaputoimista. Luentojen lisäksi arboristit Antti Erola, Mika Hujala ja Gustav Knape esittelivät käytännössä erilaisia puustapelastamistekniikoita sekä ohjasivat kurssilaisien pelastamisharjoituksia. Kurssilaiset pääsivät tutustumaan myös Kultarannassa sijaitsevaan tasavallan presidentin kesäasunnon puutarhaan työnjohtaja Terho Marttilan johdolla.

Kultarannan vanhat puut tarjosivat hyvät käytännön treenipaikat pelastamisharjoituksille. Kuva Hanna Tajakka.

Pelastuspäivä Brödtorpissa 21.5.2010

SPY:n pelastuspäivä pidettiin pe 21.5. Brödtorpin tilalla Raaseporin kaupungissa. Päivä alkoi puheenjohtaja Marika Pylkkäsen tervetuliaissanoin ja Gustaf Knapen Brödtorpin tilan esittelyllä. Pelastuspäivän ohjelman aloitti Janne Höydén Forepro Oy:stä kertomalla kiipeilyvälineiden ja köysien käyttökunnon säännöllisistä tarkastusmenetelmistä ja käytännöistä. Puusta pelastamistekniikoita latvuksesta ja ”tolpasta” opettivat Antti Erola, Mika Hujala ja Gustaf Knape. Päivän aikana jokainen osallistuja tuli pelastetuksi. Iltaohjelmassa oli saunomista ja illanviettoa sekä kovaa psyykkistä valmentautumista seuraavan päivän kiipeilykilpailuihin.

Antti Erola ja Mika Hujala näyttivät ”tolpasta” pelastustekniikoita. Kuva Hanna Tajakka.

Pelastuspäivä Turussa 15.5.2009

Yhdistys järjesti yhdessä Turun kaupungin Viherlaitoksen kanssa pelastuspäivän Kupittaanpuistossa Turussa perjantaina 15.5.2009. Osallisujia pelastuspäivässä oli reilut 60, joka olikin pelastuspäivien historiassa osallistujaennätys. Oli hienoa huomata kuinka tärkeänä puunhoitajat pitävät työturvallisuusasioita. Päivään osallistui puunhoitajia kaupungeilta, yrityksistä sekä arboristiopiskelijoita. Päivä alkoi tutustumiskierroksella Kupittaan puistoon ja sen historiaan Museokeskuksen Kaarin Kurrin opastuksella. Varsinaisen kiipeilyteeman avasi solmusulkeiset, jossa käytiin läpi erilaisia kiipeilysolmuja ja niiden käyttöominaisuuksia sekä kiipeily- että pelastamistilanteissa. Päivän kouluttajina toimivat arboristit Antti Erola ja Mika Hujala, Gustaf Knape lisävahvistuksena. Iltapäivällä tutustuttiin kiipeilytöiden ennakkovalmisteluihin turvallisuusnäkökohdat huomioiden sekä harjoiteltiin puusta pelastamistekniikoita. Kouluttajat näyttivät esimerkkejä erilaisista tekniikoista, joiden jälkeen kukin sai harjoitella niitä parinsa kanssa. Iltaohjelman aluksi Aki oli luvassa mielenkiintoinen kävelyretki halki Turun keskustan puistojen Turun kaupungin puuasiantuntijan Aki Männistön opastuksella. Kävelyretkellä tutustuimme vanhojen puiden kunnostushankkeisiin Aurajoen rannalla. Kävelyreitti johti kohti saaristoristeilylaivaa ”Rudolfinaa”, jossa meitä odotti illallinen. Mukavan risteilyn ja maukkaiden ruokien jälkeen osa porukasta kävi vielä tutustumassa Turun yöelämään. Suuri kiitos Turun kaupungin väelle hienoista puitteista ja järjestelyistä pelastuspäivänä!

Solmusulkeiset. Kuva Hanna Tajakka.

Pelastuspäivä 24.5.2008, Otavassa

Suomen Puunhoidon Yhdistys ry järjesti puusta pelastamisen koulutuspäivän Etelä-Savon ammattiopiston koulutilalla, Mikkelin Otavassa. Pelastuspäivä järjestettiin koulutilan perinteisten kevätpäivien yhteydessä, joten yleisöä riitti seuraamaan puidenhoitajien harjoituksia. Pelastuspäivään osallistui parikymmentä puunhoitajaa Etelä-Suomesta. Pelastuspäivän kouluttajina toimivat arboristit Antti Erola ja Mika Hujala. Päivän ohjelmaan kuului tutustuminen uusiin kiipeilyvälineisiin ja erilaisiin latvukseen nousutekniikoihin sekä loukkaantuneen kiipeilijän puusta pelastamiseen kiipeilytekniikkaa käyttäen. Päivän kouluttajat näyttivät erilaisia kiipeily- ja pelastustekniikoita, jonka jälkeen kukin päivään osallistunut kiipeilijä sai harjoitella niitä yksin ja parin kanssa. Päivän aikana painotettiin työmaasuunnittelun tärkeyttä, jonka avulla voidaan säästää tosipaikan tullen useita minuutteja. Puuhun tulisi asentaa valmiiksi ns. pelastusköysi ja muut pelastusvälineet tulisi olla helposti saatavilla, jotta uhrin luo päästäisiin mahdollisimman nopeasti.

Kuvassa kouluttaja Antti Erola sekä pelastuspäivään osallistuneita arboristeja tutustumasa uusiin kiipeilytekniikoihin.