Puukiipeilyn SM-kilpailut Loviisassa 24.-25.5.2024

Kilpailun tarkoituksena on kehittää suomalaisten puunhoitajien teknistä ammattitaitoa ja tarjota näkymiä parhaisiin kiipeily- ja puunhoitotekniikoihin.

Kisat järjestetään Tamminiemen puistossa osoitteessa Kapteenintie 1, 07920 Loviisa. Kilpailu käydään kolmessa sarjassa: naiset, miehet ja opiskelijat. Naisten ja miesten parhaat kilpailevat suomenmestaruuksista.

Ensimmäisenä kisapäivänä on vuorossa karsinnat ja toisena päivänä finaalitehtävissä ratkotaan SM-sijat.

.

Ilmoittautuminen on auki!

ilmoittaudu kilpailijaksi >Ilmoittaudu talkoolaiseksi >

Ilmoittaudu 21.4.2024 mennessä.

Kilpailujen tehtävät

• Työkiipeilyssä simuloidaan puunhoitotyötä ja pisteytetään kilpailijan taitoa liikkua tehokkaasti ja turvallisesti puun latvuksessa
  • Nopeuskiipeilyssä kilpailijat etenevät varmistettuna mahdollisimman nopeasti merkityn radan tyveltä puun latvaan
  • Heittopainon heitossa kilpaillaan köyden asentamisesta latvustoon heittopainon ja -narun avulla
  • Nousutekniikat-tehtävässä tavoitteena on kiivetä köyttä pitkin valittua nousutekniikkaa käyttäen mahdollisimman nopeasti ylös puun latvukseen 12 – 25 metrin korkeudelle
  • Puusta pelastamisessa mitataan taitoa toimia onnettomuustilanteessa ja tuoda loukkaantunut kiipeilijä turvallisesti alas puusta
  • Kilpailussa noudatetaan ISA:n ITCC-sääntöjä.
Usein kisapuiksi valikoituu suurimpia lehmuksia ja tammia.

Tule mukaan!

• Ilmoittaudu kilpailijaksi
  • Toimitsijaksi, talkoolaiseksi
  • Näytteilleasettajaksi
  • Yhteistyökumppaniksi
  • Katsojaksi

Puukiipeilykilpailuilla on pitkät perinteet Euroopassa ja Yhdysvalloissa, joissa kansainväliset puunhoidon yhdistykset ovat järjestäneet kilpailuja jo lähes neljänkymmenen vuoden ajan. SM-kisoissa menestyneillä kilpailijoilla onkin mahdollisuus päästä edustamaan Suomea puukiipeilyn EM- ja MM-kisoihin. Lue lisää yhteistyömahdollisuuksista tukijakirjeestä.

Kuva: Per-Oskar Joenpelto @joenper

Videoita aikaisemmilta vuosilta

ITCC eli International Tree Climbing Championships

Yhdysvaltalainen ISA International Society of Arboriculture on järjestänyt puukiipeilyn mestaruuskilpailuja aina 70-luvulta asti. Tänä päivänä kilpailu on hyvin kansainvälinen tapahtuma, jossa maailman parhaat kiipeilijät kohtaavat ja parhaita kiipeily- ja työtekniikoita testataan. Suomenmestaruuskilpailuissa (FTCC) noudatetaan ISA:n kilpailusääntöjä. Tutustu ITCC-tapahtuman verkkosivuihin tästä.

Tapahtuman tukijat

Kultatukijat

Tehtäväkohtaiset tukijat

Nousutekniikat

Työkiipeily

Puusta pelastaminen

Nopeuskiipeily

Kisatukijat

Tutustu meihin

Henkilöjäseniä oli vuoden 2022 lopussa lähes 300 ja jäsenyrityksiä 36. Suomessa asuvat arboristin ammattitutkinnon tai vastaavan aiemman tutkinnon (Fastco, Lantra) suorittaneet löydät arboristirekisteristä.

hae jäseneksi >

AJANKOHTAISET >